Roos en Beek: senioren bereiken met Facebook

Over project Roos en Beek

Project Roos en Beek

Aan de Roos en Beeklaan in Santpoort-Noord wordt een beschut en luxe woongebouw gerealiseerd, met 111 comfortabele appartementen voor senioren. Om dit nieuwbouwproject onder de aandacht te brengen van de doelgroep, besloten we Facebook marketing in te zetten. Door te adverteren in de nieuwsberichtenstroom van 55 plussers maakten we eerst het project en daarna het Start Verkoop- Evenement kenbaar.

De opdracht

Via Facebook senioren benaderen?

Het klonk opdrachtgever Smit’s Bouwbedrijf vreemd in de oren, maar ze wilden het graag een kans geven. Het resultaat: ouderwets lange rijen bij het evenement waarmee de verkoop van start ging. Crisis? What crisis?

Onze aanpak

Campagne in 2 fasen

In april zijn we gestart met een teasercampagne om geïnteresseerden naar de project website te krijgen. Het resultaat was ongekend. Normaal gesproken levert een dergelijke actie een click through rate (CTR) op van een procent of 4. In dit geval was het ruim 16%. Dit betekent dat bijna 1 op de 6 mensen die de advertentie zagen, er ook op klikte en dus de website bezocht. In 2 weken tijd registreerden we daarmee zo’n 2.500 unieke bezoekers, waarvan 125 mensen zich ook aanmeldden voor de nieuwsbrief.

Twee weken voor het Start Verkoop Evenement werd wederom Facebook ingezet met als doel om de zaal van Café-restaurant de Wildeman in Santpoort te vullen met potentiële kopers. Ook deze campagne werd bijzonder goed ontvangen: op de warme donderdagavond van 12 juni stond er tot ver in de straat een lange rij met popelende senioren die meer over het project te weten wilden komen. Een groot succes!

Toeval bestaat niet

Natuurlijk hebben we naast Facebook ook andere media ingezet, zoals advertenties in lokale kranten en een regionale driehoeksbordencampagne. Deze middelen waren echter ondersteunend aan de online inspanningen.

Het mooie resultaat werd vooral bereikt met de Facebook-campagne. Het grote voordeel van online marketing is dat je je doelgroep precies kunt selecteren. En de kosten voor adverteren op specifieke doelgroepen zijn relatief laag. De meetbaarheid is bovendien vele malen gemakkelijker dan bij traditionele media. Het gedrag van geïnteresseerden is online immers volledig te volgen, én bij te sturen. Het is dus geen toeval dat online adverteren werkelijk resultaat oplevert.

Senioren op Facebook?

Veel mensen denken nog steeds dat senioren maar weinig gebruik maken van Facebook. Dat het tegendeel waar is, bewijst deze campagne. Voor dit project werden 55-plussers in een straal van 15 km rondom Santpoort geselecteerd. Dit leverde maar liefst 28.000 Facebook-gebruikers op. Door in de berichtenstroom van deze doelgroep te adverteren, kreeg onze advertentie een enorm hoge attentiewaarde.

Koudwatervrees is dus niet nodig. De babyboomers hebben een druk sociaal leven, ook online. Ze gebruiken Facebook bijvoorbeeld om op de hoogte van de activiteiten van hun (klein)kinderen te blijven. Vooral tablets zijn populair bij senioren en maken het gemakkelijk om dagelijks even lekker te ‘facebooken’. Natuurlijk is ook de 55 plusser van tegenwoordig ‘druk, druk, druk’ en moet zijn aandacht verdiend worden. De juiste mensen bereiken is niet voldoende. Een relevante boodschap en een opvallende uiting zijn ook online minstens zo belangrijk voor een succesvolle campagne.

Nooit te oud voor Facebook. Of toch?

Twijfelt u nog steeds of uw doelgroep via Facebook te benaderen is? Wij niet.

Facebook biedt onnoemelijk veel mogelijkheden om in contact te komen en te blijven met uw doelgroep. Zo kunt u met behulp van een adressenlijst een eigen Facebook-publiek samenstellen, en uw boodschap richten op mensen met specifieke profielen en interesses. En zo is het sinds kort mogelijk om remarketing via Facebook in te zetten. Dit betekent dat u bezoekers van uw website direct opnieuw kunt benaderen, via hun Facebook newsfeed.

Facebook biedt een krachtig communicatieplatform waarop uw doelgroep in hoogst eigen persoon aanwezig is. Ook al bent u zelf geen Facebooker, ruim 10 miljoen Nederlanders zijn dat wel. Ze laten weten wat ze ergens van vinden, ze zijn altijd op zoek, ze hebben de tijd en ze delen met hun vrienden waar ze enthousiast over zijn. Een betere manier om uw doelgroep te leren kennen en uw boodschap onder de aandacht te brengen, is er bijna niet.

We kunnen het niet onder stoelen of banken steken: ons enthousiasme voor dit medium is enorm. Niet alleen door de meetbaarheid van de marketinginspanningen, maar vooral door de vele successen die we met uiteenlopende opdrachtgevers hebben gerealiseerd.

Daarom vertel ik u er graag meer over. Want ik ben ervan overtuigd, dat we ook voor uw bedrijf, product of organisatie het verschil kunnen maken.

Martin de Reus | Online marketing specialist

Acht tips om méér resultaat uit je vastgoedcampagne te halen

Weten hoe je zelf meer resultaat behaalt met je volgende project? Download dan ons whitepaper. Hierin geven we acht tips waarmee je zelf aan de slag kunt.

Download de whitepaper

Vind je 't leuk om zo nu en dan een case of whitepaper te ontvangen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.